In het Nederlandse Focus Magazine, een van de oudste fototijdschriften op de wereld (november 2024):
In The Passenger neemt David Nollet ons
mee langs Belgische treinstations en hun
directe omgeving. De energieke riff van
Iggy Pops punkhit The Passenger vormt de
grondtoon van zijn fotografische verken
ningstocht.
Stations zijn levendige plekken; mensen
gaan erop reis of komen eindelijk weer thuis.
Maar ze hebben ook hun grauwe en rauwe
kanten, waardoor niet iedereen zich er op
zijn gemak voelt. David Nollet verkende
langdurig en geduldig diverse stations en de
buurt eromheen.
Hij legde niet alleen de mensen, maar ook de gebouwen, straten
en omgevingen vast. De zwart-wit foto’s
zijn ongepolijst, onopgesmukt en balan
ceren op de grens tussen fictie en documen
taire. In het boek komen enkele meerluiken
voor, een opeenvolging van sterk op elkaar
lijkende beelden. Door deze montages
creëert Nollet een cinematografisch effect.
Elk beeld in The Passenger laat iets zien over
de stad, de gemeenschap en de tijd waarin
de foto is genomen.
De foto’s nodigen uit
om met een nieuwe blik naar het alledaagse
te kijken en te reflecteren op wat er schuil
gaat achter de oppervlakte